ПИТАННЯ: У чому полягає безкровна жертва Христа на Службі Божій?
ВІДПОВІДЬ: Під час Служби Божої ми звершуємо пам'ять жертви Христової. Але ця
пам'ять - не просто спогад того, що було в минулому. Коли ми, наприклад,
згадуємо про зданий іспит, то ми в цей момент не здаємо його знову і не
відповідаємо ще раз на ті ж питання, не очікуємо з трепетом оцінки.
Йдеться про подію з минулого, яка стає актуальною лише в наших думках і
пам'яті, але вона не відбувається в сьогоденні.
Зовсім інша справа з Євхаристійною жертвою. Коли ми звершуємо
пам'ять жертви Христа, то відбуваються три речі. По-перше, як і в
прикладі з іспитом, ми згадуємо про факт, який стався в історії.
По-друге, під час Служби Божої цей факт не просто воскресає в пам'яті, -
він актуалізується, знову постає перед нами і відбувається. Але не в
тому сенсі, що ця жертва відбувається ще раз, а в тому, що відбувається
та ж сама жертва, яку приніс Христос, але відбувається вона тут і зараз,
для нас. Таким чином, Жертва на Хресті і Служба Божа - це одна і та ж
жертва, тільки на Хресті вона була принесена один раз і назавжди в
історії, а на Службі Божій ця жертва актуалізується для кожного з нас, в
кожну епоху. І третє значення пам'яті Христової жертви - це залучення
до благодаті, що виходить від цієї події, яка сталася тоді, в епоху
Христа. Святий Павло пише про це так: «Всякий раз, коли ви їсте хліб цей
і п'єте цю чашу, смерть Господню звіщаєте, аж доки Він прийде» (1 Кор
11,26). Слово «звіщаєте» тут позначає подію, в якій бере участь
віруючий. Сповіщати смерть Господню означає бути присутнім при ній, бути
свідком пасхальної події, в якій приноситься ця жертва Богу за життя
світу. Служба Божа увічнює на наших вівтарях жертву, принесену на
Хресті, і кожен з нас, хто знаходиться в храмі, подібний до Діви Марії і
апостола Івана біля підніжжя Хреста. Під час Євхаристійної жертви на
наших вівтарях актуалізуються спокутні страсті Господа. Сам Господь
присутній - причому присутній не тільки духовно, а й матеріально, в
Пресвятих Дарах.
Якщо ми усвідомлюємо у всій глибині сенс Служби Божої, то вона ніколи
нам не здасться одноманітною, ніколи ми не зможемо сприймати її як
якийсь обов'язок. Святий Отець Піо на питання про Службу Божу
відповідав: «Це - побачення на Голгофі». Коли у нього питали, з якими
почуттями християнин повинен брати участь в Літургії, італійський
подвижник говорив: «З почуттями Діви Марії і святого Івана».
Причастя Христових таємниць під час Служби Божої - це джерело
найбільшої освячуючої, спокутної, благодатної сили, яку отримуємо ми
самі і якою покликані ділитися з усім світом.
Стосовно пам'яті жертви Христової в богослов'ї вживаються такі слова,
як «актуалізація» або «репрезентація». Вживане іноді слово
«відновлення» може ввести в оману, оскільки Христос помер на Хресті
тільки один раз, про що неодноразово нагадує автор Послання до Євреїв:
«Він вчинив це раз і назавжди, принісши в жертву Себе Самого»; «Христос
один раз був у жертву принесений, щоб понести гріхи багатьох, вдруге
з'явитися не для ощищення, а для тих, хто чекає Його на спасіння».
Всі наші зустрічі з Ісусом Христом - це зустрічі з Ісусом воскреслим з
мертвих, прославленим, що сидить праворуч Отця. У Євхаристії ми не
робимо вигляд, що Господь знову вмирає і потім воскресає. Ми
зустрічаємося з воскреслим Христом, в якому присутнє все діяння Його
життя, від зачаття до Вознесіння. В Євхаристії всі Його спокутні діяння
робляться синхронними. У цьому сенсі, маючи можливість брати участь в
Євхаристії, ми отримуємо таку ж благодать, як і всі сучасники Ісуса,
яким пощастило з Ним спілкуватися особисто. В Євхаристії всі спокутні
діяння Ісуса Христа робляться не тільки синхронними по відношенню один
до одного, але і синхронними по відношенню до нашого життя. Це
відбивається в словах переєстествлення: «Це Тіло Моє, що за вас
віддається»; «Це Кров Моя, яка за вас проливається на відпущення
гріхів». Його страсті і смерть в цих словах синхронні до кожного з нас.
Коли ми беремо участь у святій безкровній жертві Христа, ми покликані
відчувати себе головними дійовими особами, свідками смерті і воскресіння
Господа, Який забажав зробити цю подію синхронною для кожної людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар