Напевно, ні про що не написано стільки, скільки про відносини між чоловіками і жінками.
Мені здається, у взаєминах
християнських чоловіків і жінок є деякі нюанси, які не зовсім правильно
розуміються і тією, і іншої стороною. Тому часто одні звинувачують інших
(хто вголос, хто подумки). Постійно я зустрічаю публікації
християнських авторів, які агресивно стверджують чоловічу домінанту.
Скажімо так: це вірно лише частково. Давайте разом простежимо за
Писанням Божий задум про чоловіка і жінку.
Отже, вперше ми зустрічаємося з волею
Божою про чоловіка і жінку в книзі Буття (1: 26-29), де Бог заповідає
людській сім’ї плодитися, розмножуватися і володарювати над звірами. Тут
немає навіть мови про будь-яку ієрархію. Тому що спочатку йдеться про
створення людини як феномена, а потім вже про поділ цього феномена. Як
пише ієромонах Серафим (Роуз): «В Божій ідеї людини, можна сказати –
людини як громадянина Небесного Царства, – немає різниці між чоловіком і
жінкою, але Бог, заздалегідь знаючи, що людина впаде, влаштував цю
різницю».
У 2-му розділі книги Буття ми
докладніше дізнаємося про створення людини: Адам був створений першим,
Єва другою – з ребра Адама, як «помічник» Адаму (пор .: Бут. 2: 20).
Дехто схильний вбачати ієрархію в тому, що Єва – помічниця Адаму: раз
вона помічниця, значить, Адам – головний. Однак щоб правильніше
зрозуміти це місце, потрібно поставити запитання: а в чому потрібно було
допомагати Адаму? Звичайно, в Бутті є слова про те, що Адам повинен був
обробляти Едем і зберігати його (див .: Бут. 2: 15), але наївно думати,
що Адам з Євою за задумом Божим повинні були орати землю.
«Що ж бракувало в раю? – зауважує
святитель Іоанн Златоуст в тлумаченні цього фрагменту. – Але навіть якщо
був потрібен працівник, то звідки орало? Звідки інші знаряддя
землеробства? Справа Божа полягала в тому, щоб робити і зберігати
заповідь Бога, залишатися вірним заповіді … що якщо торкнеться
(забороненого дерева), то помре, а якщо не торкнеться, то буде жити ». У
цьому світлі стає зрозумілішим, що означає «помічник». Як кажуть
богослови, Адам не бачив в раю одного – людини. І щоб удосконалитися,
йому не вистачало в тому числі і того, щоб вдивлятися в іще один образ
Божий, вийти з себе, щоб поглянути на таке ж творіння Боже. З цієї точки
зору Єва така ж помічниця Адаму, як і Адам – помічник Єві. Помічник –
в богопізнанні через ближнього.
Коли Господь привів Єву до Адама, той
сказав: «Ось тепер вона кість від костей моїх і плоть від плоті моєї;
вона буде зватися Єва, бо взята від чоловіка [свого]. Тому покине
чоловік свого батька та матір і пристане до своєї жінки, і будуть [два]
одною плоттю» (Бут. 2: 23-24). Створення Єви з ребра Адама також вказує
не на підлеглий стан Єви (ясніше це буде видно далі), а на тотожність
їхньої природи. Щоб Адам і Єва були одною плоттю воістину – для цього
Господь використовує для створення Єви не землю, як було з усіма
тваринами і Адамом, а частину тіла Адама.
Втретє ми стаємо свідками взаємин
Бога з людською сім’єю вже після гріхопадіння. Після того як Адам і Єва
звалюють свою вину за гріх на іншого, Господь промовляє свій праведний
суд. Ось тут нам потрібно уважно вслухатися в біблійний текст: Господь
«сказав дружині: примножуючи, помножу терпіння твої та болі вагітности
твоєї Ти в муках народжуватимеш дітей; і до чоловіка твого пожадання
твоє, а він буде панувати над тобою. І до Адама сказав Він: За те, що ти
послухав голосу жінки своєї та їв з того дерева, що Я наказав був тобі
говорячи: Від нього не їж, проклята через тебе земля! Ти в скорботі
будеш їсти від неї всі дні свого життя, терня і осот вона буде родити
тобі; і ти будеш їсти траву польову, в поті лиця ти їстимеш хліб, аж
поки не вернешся в землю, бо з неї ти взятий, бо ти порох і до пороху
вернешся» (Бут. 3: 16-19).
Звернімо увагу: Бог оголошує Свій
вирок. Все, що написано в цих віршах, – кара Божа. Тобто для жінки
покарання – і скорбота вагітності, і біль пологів – далі логіка не дає
нам зупинятися, – і потяг до чоловіка, і панування чоловіка над нею. Це
нове прочитання дозволяє нам повернутися трохи назад і зрозуміти, що,
якщо панування чоловіка над дружиною – покарання за гріхопадіння, отже,
до гріхопадіння чоловік не панував над дружиною, але вони були цілком рівноправними. Як говорить святитель Іоанн Златоуст: «Як би
виправдовуючись перед жінкою, людинолюбний Бог говорить: спочатку Я
створив тебе рівночесною чоловікові і хотів, щоб ти, будучи з ним однієї
гідності, у всьому мала спілкування з ним, і як чоловікові, так і тобі
довірив владу над усіма тваринами; але оскільки ти не скористалася
рівночестям, за це підпорядковую тебе чоловікові: і до мужа твого
пожадання твоє, і той тобою володіти буде … Оскільки ти не вміла
панувати, то навчися бути підлеглою”.
Краще тобі бути під його керівництвом, ніж, користуючись свободою і владою, іти на манівці.
Далі, після вигнання з раю Адама і
Єви ми бачимо в усій старозавітній історії здійснення Божого суду: над
жінкою панує чоловік. Перш за все, це виражається в узаконеному факті
багатоженства.
Власне, і в Новому Завіті апостол
перестерігає жінок також підкорятися чоловікам: «І ви, дружини, коріться
своїм чоловікам» (1Пет. 3:1). Але тут вже є і інша нота, абсолютно
немислима для старозавітних відносин: «Чоловіки, так само живіть разом
із дружинами за розумом, як зо слабішою жіночою посудиною, і виявляйте
їм честь, бо й вони є співспадкоємиці благодаті життя, щоб не спинялися
ваші молитви. » (1Пет. 3:7). Вже і жінка сприймається не зовсім так,
як раніше, і любов подружжя сприймається більш духовно: «Чоловіки,
любіть своїх дружин, як і Христос полюбив Церкву, і віддав життя за неї»
(Еф. 5: 25).
Однак ми бачимо з Євангелія, що і ці
піднесені стосунки – не та межа, якої ми повинні досягти, не “план”
Божий про людину. Досконалість ми пізнаємо з слів Христа, і відноситься
вона до таїнства майбутнього віку: «Бо як із мертвих воскреснуть, то не
будуть женитись, ані заміж виходити, але будуть, немов Янголи ті на
небесах» (Мк. 12:25). І апостол каже: «Нема юдея, ані грека, нема раба,
ані вільного, нема чоловічої статі, ані жіночої, бо всі ви одне у
Христі Ісусі »(Гал. 3:28).
Отже, ми бачимо, що рівність чоловіка
і жінки порушена гріхопадінням, нерівність є частиною відносин цього
грішного світу, і немає в ньому справжньої любові. Це покарання Боже,
покута, а будь-яка покута носить тимчасовий характер і припиняється з
розрішенням від гріха. У Царстві Божому, де прощені і залишені всі
гріхи, всі як Янголи, відрізняючись один від одного тільки благодаттю і
славою, яку святі прийняли за свої подвиги.
На думку приходить також аналогія з
аскетичних творів. Ймовірно, всі пам’ятають, як міркує преподобний авва
Дорофей про страх Божий. Він каже, що кожен християнин повинен мати
його, але початківець і досконалий мають його в різних якостях. Страх
початківця – страх раба, який боїться покарання. Страх середнього –
страх найманця, який боїться втратити оплату праці. Страх досконалого –
страх сина, який не хоче засмутити батька. У певному сенсі і жінка в
Старому Завіті слухняна, як раба. У Новому – вже вільна, має отримати за
це нагороду у вічності. І в майбутньому віці – входить в гідність
дочки, як чоловік – сина, і віддає справжній послух лише Отцеві.
Що випливає з усіх цих міркувань?
Перш за все, застереження чоловікам. Як священик, я багато разів бачив
чоловіків, які вважають, що послух – особливість жіночої природи, тому
намагаються своїй другій половині нав’язати його. Не потрібно пресувати
жінок! Їм і так нелегко. Хто на Небесах буде вище – знає тільки Бог.
Так, жінки повинні бути слухняними,
і, як каже старець Паїсій Святогорець, за непослух від жінки відходить
благодать Божа. Але точно так само і чоловіки – повинні ставитися до
жінки, як до дорогоцінної посудини. Якщо чоловік може сказати, що він
завжди так ставиться до дружини, такий чоловік має право очікувати
слухняності жінки. Але я думаю, що будь-який чоловік, поклавши руку на
серце, не знайде в собі непохитну поблажливість і терплячість, постійну
ласку і чуйність, а значить, годі й від інших вимагати святості.
Ще дуже важливий момент слухняності
(безвідносно до кого б то не було): послух тоді є істинним, коли
здійснюється з першого слова. Так говорить преподобний Силуан Афонський.
Якщо доводиться повторювати другий і третій раз – це вже не має
відношення до чесноти послуху. Це вимога, настійне прохання, «пиляння» –
але ніяк не послух. Тому, дорогі, якщо вас не слухають з першого разу,
то потрібно задуматися не про те, як змусити людину підкоритися, а про
те, чи варто повторювати другий раз (зараз я говорю тільки про
дорослих).
Третє. Як уже на початку статті ми
помітили, покарання чоловіків – «в поті чола свого їстимеш хліб», тобто
заробляти. У наших нелегких земних умовах іноді відбувається так, що
жінці доводиться працювати поряд з чоловіком. Виходить, мало того, що
жінка несе суто жіночу кару – тяжкість вагітності, народження дітей і
слухняності чоловіку, так ще вона повинна і за чоловіка працювати в поті
чола. Зрозуміло, що під вагою подвійного покарання зламатися може
будь-яка людина. Зрозуміло, що у жінки є свої роботи – і так було
споконвіку. Мова зараз не зовсім про це. Мова про те, що в нормальній
життєвій ситуації жінка не повинна працювати з восьмої ранку до п’ятої
вечора. І споконвіку жінка не була включена весь час, скажімо, в польові
роботи. Коли жінка була потрібна – для допомоги при збиранні врожаю або
в якихось інших особливих випадках, – звичайно, вона вставала з
чоловіками, але поза цього аврального часу у неї була своя специфічна
сфера діяльності. Ця сфера – створення і підтримання сімейного вогнища,
що в деякому сенсі вкладається в горезвісне «до мужа твого пожадання
твоє». Цей потяг і спонукає жінку зробити з дому таке затишне гніздечко,
прийшовши в яке чоловік особливо гостро розуміє своє сімейне щастя.
Тому якщо іншого виходу в родині
немає (я маю на увазі заробіток жінки), то чоловік повинен з
максимальним розумінням ставитися до цих неспецифічних для жінок умов
існування. І якщо вже ярмо заробляння грошей накинуто на обох, то так
само на обох, а не тільки на дружину, повинна бути накинута лямка
домашніх обов’язків.
І ще кілька слів про третій чинник в
сім’ї – дітей. Зараз багато якихось спекулятивних висловлювань про
значення багатодітності, заснованих на словах послання апостола Павла до
Тимофія, що жінка «спасеться через дітонародження» (1 Тим. 2: 15).
Однак якось забувається, що через весь Новий Завіт проходять головні
умови порятунку: наявність в людині духу любові, смирення, лагідності і
т.д. Забувають те, що говориться через кому після цих слів: «спасеться
через дітонародження, якщо перебуватиме у вірі і любові, та в посвяті з розвагою»
. Тобто дітонародження саме по собі не рятує! Це не квиток в Царство
Боже. А рятує в тому випадку, коли природно призводить жінку (та й усю
сім’ю) до «віри і любові в святості». Через неправильне розуміння цих
слів деякі багатодітні мами вважають себе мало не наполовину врятованими
і зневажають при цьому малодітних і бездітних! Дивно, як Святе Письмо
нічому нас не вчить! Досить згадати старозавітні приклади праведних
Авраама і Сарри, 20-річну бездітність Ісаака і Ревеки, Анну – мати
пророка Самуїла, а також новозавітних праведних Іоакима і Анну, Захарія і
Елисавету, щоб зрозуміти, з якого русла виникає цей фарисейський осуд. З
церковної історії ми бачимо, що Господь однаково благословляє і
малодітних, і багатодітних, і зовсім бездітних. Іоанн Златоуст був
єдиною дитиною в сім’ї. Василь Великий – один з 9 дітей. А в родині
Іоанна Кронштадтського не було дітей зовсім, тому що вони з дружиною
дали обітницю цнотливості.
Тому, брати, будемо остерігатися
засудження, жорстокості і всього, що супротив духу любові Христової, і
Сам Податель цієї любові буде з нами на віки.
о. Сергій Бегіян
Джерело: РОДИНА
Мене звуть Анна Андреева з України. Це дуже радісний день у моєму житті завдяки допомозі, яку мені надав доктор Алаба, допомагаючи мені повернути свого колишнього чоловіка за допомогою його магії та любовного заклинання. я була одружена протягом 6 років, і це було так чудово, тому що мій чоловік справді зрадив мене і попросив розлучення, але коли я натрапила на електронне повідомлення від Dr.alaba про те, як він допоміг стільки людям отримати своїх колишніх дружин і допомогти вирішити стосунки . і зробити людей щасливими у своїх стосунках. Я пояснила йому ситуацію і попросила його допомоги, але на моє велике здивування, він сказав мені, що допоможе мені в цьому питанні, і тут я зараз погоджуюсь, бо мій чоловік повністю змінився на краще. Він завжди хоче бути зі мною і нічого не може зробити без мого подарунка. Мені дуже подобається шлюб, який є прекрасним святом. Я продовжуватиму свідчити в Інтернеті, бо доктор Алаба - справжній фокусник. ВАМ ПОТРІБНА ДОПОМОГА ЗВ’ЯЗАТИСЯ З ЛІКАРОМ АЛАБИ ОДРАЗУ НА ЕЛЕКТРОННУ адресу: dralaba3000@gmail.com або зв’язатися з ним через WhatsApp: +2349071995123. Він є єдиною відповіддю на вашу проблему і здається щасливим у ваших стосунках.
ВідповістиВидалити1 ЛЮБОВНА ЗАКЛИНКА
2 ПЕРЕМОГИ
3 СВІЖІ ФРУКТИ
4 АРФОГРАФІЯ
5 ПРОТИ ЗВЕРНЕННЯ
6 БІЗНЕС-ПРИМІЩЕННЯ
7 ДОБРА ВИКОНАВЧІСТЬ
8 ЛОТЕРЕЙСЬКА СУДА І СПОРУ
9. ВІЛ / СНІД АБО Гонорея
Життя зі мною було нелегким після того, як мій шлюб розпався, коли мій чоловік вирішив розлучитися, але я дякую Богу за те, що він використав Д-ра Вейла, який схожий на Бога на Землі, щоб відновити мій розірваний шлюб за допомогою його потужного заклинання. Я страждав від депресії протягом 6 місяців, але сьогодні я дуже щасливий, що познайомився з Д-ром ВОЄЛОМ, оскільки його заклинання дійсно змусили мене повірити, що заклинання дійсно є і вони діють. Я зневажала всі інструкції, які дав мені Д-Р WALE, тому що він пообіцяв мені, що зробить мене щасливою і гордою, і насправді все це сталося, і мій чоловік повернувся до мене, стоячи на колінах, благаючи мене про прощення за кілька днів після того, як я зв'язався з ним, і тепер ми знову пов'язані на все життя. Я можу сміливо сказати всім, що заклинання DR WALE дійсно найкращі та найпотужніші. Я вічно вдячний йому до кінця часів. Отже, ви можете зв’язатися з ним по електронній пошті через: WhatsApp/Viber: +2347054019402 або електронну пошту: drwalespellhome@gmail.com
ВідповістиВидалити